Venäjä
lisää
painostusta Suomea kohtaan. Sen operaatiot
ovat siis kuin suoraan Suomen puolustusvoimien kenttäohjesäännöstä.
Ensin oli infosotaa, nyt on vuorossa häiriön aiheuttaminen laajalla
laittomalla maahantulolla. Ja keinovalikoimat siis lisääntyvät
kun aikaa kuluu. Lyhyen ajan tavoitteena näyttäisi
olevan vaikuttaminen
länsimaiden pakoterintamaan. Mielenkiintoista on, miten Suomi toimii
ja mitä sovitaan pakolaistulvan hillitsemiseksi. Venäjähän ei tee
mitään, jos sille ei tehdä vastapalvelusta. Mitkä ovat Suomen
vastapalvelukset. EU:n pakoterintamasta repeäminen olisi vaikea
paikka Suomelle, lupaus Natoon liittymättä jättämisestä olisi jo
helpompi.
Jos pakolaistulva poistuu, jotain lupauksia on tehty mutta niitä
tuskin kansalaisille kerrotaan. Jos Suomi luopuu pakoterintamasta, se
on kaksinkertainen voitto Venäjälle, se sulkee samalla myös Suomen
Naton ulkopuolelle. On se sen verran katkera paikka jäsenvaltioille.
Viime
aikoina ihmisiä on mietityttänyt syyt, miksi Venäjä on avannut
rajat turvapaikanhakijoille. Kyseessä on epäilemättä suunniteltu
ja johdettu operaatio. Jos kysytään, kuka hallitsee
rajaturvallisuutta Venäjällä, vastaus on FSB ja Neuvostoliiton
aikaan KGB. Aikaisemmin Venäjän rajaturvallisuus ei ole aiheuttanut
häiriöitä Suomen suuntaan, miksi sen ote nyt olisi herpaantunut.
Kannattaa kysyä kuka hallitsee FSB:tä. Aikoinaan KGB oli puoleen
miekka ja kilpi, nyt FSB on hallitsijan miekka ja kilpi, kuten se oli
Tsaarin Ohranan aikaan. FSB ei tee omia operaatioitaan, vaan
operaatiot ovat osa Venäjän strategiaa, jota johtaa Putin.
Venäjän
Läntisen strategisen suunnan keskeisempiä tavoitteita näyttää
selvästi olevan lännen eli Yhdysvaltojen vaikutuksen leviäminen
Venäjän rajoille. Venäjän kannalta Yhdysvaltain sotilaallisia
tavoitteita edistää Nato ja poliittisia ja taloudellisia
tavoitteita edistää EU. Isossa kuviossa Venäjällä on kyse
Yhdysvaltain vaikutusvallan patoamisesta sekä oman vaikutusvallan
lisäämisestä. Tähän kuuluu myös Venäjän operaatiot
Lähi-Idässä ja Keski-Idässä. Esimerkiksi Lähi-Idän
pakolaiskriisi horjuttaa länttä ja näin palvelee Venäjän
kokonaisstrategiaa. Samaa sarjaa on myös huumeiden salakuljetus muun
muassa Afganistanista länteen, jossa FSB on kiinteästi mukana.
Putin
on ottanut myös oppia kommunismin ajan strategisten päämäärien
toteuttamisesta. Tärkein oppi on ehkä, ettei pelkällä
sotilaallisella voimalla ja alistamisella saatu voitto ole
kauaskantoista. Sitä osoittaa, että Neuvostoliiton kaikki
sotilaalliset saavutukset menetettiin laukaustakaan ampumatta vuonna
1991. Ainoa tuon ajan saavutus joka jäi, oli Suomen poliittinen
asema. Ja sen saavuttamiseksi Neuvostoliiton ei tarvinnut edes
miehittää Suomea. Suomi valloitettiin psykologisella operaatiolla.
Suomi oli Neuvostoliitolle sekä taloudellisesti ja poliittisesti
hyödyllisempi kuin kaikki Itä-Euroopan satelliittimaat yhteensä,
eikä Suomessa tarvinnut tavoitteen saavuttamiseksi ylläpitää
kallista miehitysarmeijaa Leningradin turvallisuuden ylläpitämiseksi,
vaan suomalaiset hoitivat sen itse omalla kustannuksellaan. Mikä
loistava strateginen voitto ja se on jatkunut yli 20 vuotta senkin
jälkeen kun muut valloitukset ovat enää vain muisto.
Putinin
saama läksy näkyy myös Georgian sodassa. Sotilaallisia
operaatioita jatkettiin vain siihen saakka, että poliittiset
tavoitteet saavutettiin ja Georgiaa maana ei jyrätty sotilaallisesti
ja sen armeijalle annettiin mahdollisuus perääntyä. Georgian sota
sinänsä oli ensimmäinen sotilasoperaatio Yhdysvaltain vaikutuksen
patoamiseksi, ja siinä onnistuttiin, joten Georgian Nato jäsenyys
on menetetty näillä näkymin pitkälle tulevaisuuteen. Se oli myös
tavallaan Venäjän testi lännen suuntaan ja rohkaisi omalta
osaltaan myös Ukrainassa käyttämään sotilaallista voimaa.
Erityisesti Krimin menetys Natolle olisi ollut liian katkera pala
Venäjälle. Ukrainan suunnalla Venäjä on myös saavuttanut
tavoitteensa, sen Nato jäsenyys on estetty. Koko maata ei ole
tarpeen valloittaa. Senhän se olisi jo tehnyt halutessaan.
Venäjän
strategiakartalla Suomen ”sotanäyttämö” on erittäin
merkittävä. Mutta merkitys ei ole sotilaallinen, eikä
taloudellinen, vaan poliittinen. Suomessa ei ole sellaisia
taloudellisia resursseja, jotka sinällään houkuttelisivat niiden
valtaamiseen. Isossa kuviossa Suomen sotilaallinen merkityskin on
paljon vähäisempi kuin me itse arvioimme. Venäjän poliittinen
tilanne ja ajattelu ovat aivan toiset kuin kommunismin aikaan.
Tärkeää ei ole ideologian levittäminen ja aluevaltaukset. Suomen
alue ei sinällään ole mitenkään kiinnostava. Ainostaan se on
kiinnostavaa, suuntautuuko Suomen suunnalta uhkaa Venäjää vastaan.
Venäjä
pitää Natoa uhkana, joten
Suomi Natossa on uhka. Uhka on kuitenkin vain mahdollinen, ei
todennäköinen.
Mutta Nato ja erityisesti USA ovat myös
sellaisia
uhkia, joita vastaan Venäjä ei uskalla hyökätä. Joten
uhka jota ei voi eliminoida on äärimmäisen epämiellyttävä.
Toisaalta sotavoima
jota ei käytetä, ei ole uhka. Joten USA:n
sotilaallinen aktiviteetti lisää
entisestään uhkaa ja sen kautta myös
rauhaa.
Venäjää
ei välttämättä Suomi
sinänsä kiinnosta sotilaallisesti, mutta mikäli
syntyisi
sota Naton ja Venäjän välillä, se
voisi
käyttää Suomen aluetta hyväksi Natoa vastaan, mikäli Suomen
puolustus on heikko riippumatta siitä, onko Suomi Natossa tai ei.
Mikäli
Suomen puolustus on kutakuinkin vahva, Venäjä
voi
harkita onko saavutettu hyöty hyökkäyksen arvoinen.
Poliittisessa
mielessä Suomi on edelleen yhtä kiinnostava Venäjälle kuin kylmän
sodan aikaan. Suomi nimenomaan sellaisena kuin se oli kylmän sodan
aikaan. Itsenäinen maa, mutta kuitenkin poliittisesti korrekti idän
suuntaan. Itänaapuri saattoi osoittaa muulle maailmalle että he
ovat hyviä ja yhteistyökykyisiä eli Suomi oli portti länteen.
Venäjä haluaa samanlaisen suhteen kuin kylmän sodan aikana.
Sinällään ei myöskään EU jäsenyys ole tätä tavoitetta
vastaan niin kauan
kuin Venäjällä oli hyvät suhteet EU:n keskeisiin valtioihin. Nyt
tähän on tullut särö.
Tässä
mielessä sotilaallinen uhka Suomea vastaan ilman suurempaa
kansainvälistä
sotilaallista
konfliktia ei ole realistinen. Joskin
Natoon liittymisen pelko ja Venäjän reagoiminen siihen Georgian ja
Ukrainan tapaan sotilaallisesti ei ole poissuljettu. Sotilaallisen
operaation ei tarvitsisi olla edes kovinkaan mittava, jotta sillä
saataisiin poliittinen vaikutus.
Tämän
hetken Venäjän ongelma ilmiselvästi on takkuileva talous, joka
johtuu erityisesti talouspakotteista. Poistaakseen pakotteet Venäjä
hyökkää erilaisin menetelmin EU:n yhtenäisyyttä vastaan. Kuten
sodankäynnissä yleensä tulee myös erilaisia tilanteita ja
mahdollisuuksia. Pakolaisuus ja turvapaikanhakijat ovat yksi
tällainen tekijä. Näyttää siltä, että Venäjän analyysissä
yksi heikoimmista lenkeistä EU:n yhtenäisyydessä on Suomi. Sen voi
jopa kuka tahansa päätellä, koska ulkopolitiikan tukena ei ole
sotilaallista voimaa kuten Natoa. Myös poliitikot ja virkamiehet
osaltaan ruokkivat tätä heikkoutta ihan julkisesti, eli pelaavat
infosodassa suoraan Venäjän laariin. Esimerkkinä mainittakoon
ulkoministerin vierailu raja-asemalla. Sinne mentiin henkselit
paukkuen, mutta kun rajamiehet olivat selvittäneet FSB:n todellisen
roolin, oli jo toinen ääni kellossa. Myös sisäministeriön
kansliapäällikön lausunnot viittaavat tähän arkuuteen, hän
hyvin tietää mikä on FSB:n rooli, koska sisäministeriöön kuuluu
myös Suomen rajavartiolaitos. Presidenttikin jo nykyään kiusaantuu
kun kysellään Natosta.
Avatessaan
rajat Suomen suuntaan, Venäjä on ollut äärimmäisen ovela ja
pitkäjänteinen. Pakolaisten pääsy on estetty aina siitä lähtien
kun Neuvostoliitto hajosi. Aikoinaan spekuloitiin, että milloin
Venäjä avaa rajat. Eräs veikkaus oli, että silloin kun se arvioi
Suomen olevan liian lähellä Natoa. Onko nyt sen aika? Jää
nähtäväksi.
Toinen
maailmasota alkoi Danzigista. Alkaako kolmas maailmasota Luganskista?
Ruotsin puolustusvoimien komentaja pelottelee, että Ruotsi on
sodassa kahden vuoden kuluttua. Näin voi ihan hyvin käydä, jos
tilanne kärjistyy koko ajan. Ihmiset tavallaan tottuvat tähän
jatkuvaan sodan lietsontaan ja parin vuoden päästä ei enää ehkä
edes muisteta, mistä on kysymys. Käy niin kuin I maailmasodassa.
Kukaan ei oikein käsittänyt mistä syystä sota syttyi ja mitkä
olivat oikeastaan sotaa käyvien maiden tavoitteet. Tämä johdosta
sota oli äärimmäisen kuluttava ja verinen.
Voidaan
hyvällä syyllä sanoa, että nykyisessä
konfliktissa kumpikin
osapuoli on oman ideologiansa vanki. Näyttäisi, että ainakin
lännen puolelta puuttuu todellinen strategia ja
strategi.
Todellinen Strategi miettisi myös tilannetta pitkälle
tulevaisuuteen eikä vain vastustajan täydellistä tuhoamista ja
täydellistä voittoa. Vastustajalle
tulisi mahdollisuus perääntyä. Moni
odottaa Venäjän romahdusta, mutta romahtanut valtio on
todennäköisesti vielä arvaamattomampi uhka.
Todellisella
Strategilla voisi olla jopa ratkaisun avaimet konfliktiin. Olisiko
aika ratkaista konflikti sotilaallisesti. Poliittista ratkaisua on
yritetty jo turhan kauan, pääsemättä tulokseen. Clausewitzin
sotateorian mukaan ”Sota on politiikan jatkamista toisin keinoin”.
Sota on siis keino poliittisen päämäärän saavuttamiseksi.
Sotilaallisessa vaihtoehdossa on kaksi päävaihtoehtoa. Ensimmäinen
on, että vallataan Itä-Ukraina ja Krim vastahyökkäyksellä
takaisin. Tähän
ei taida olla realistisia mahdollisuuksia. Toinen
vaihtoehto on melkeinpä yleisemmin käytetty ja sitä käytettiin
myös Suomessa vuonna 1944. Todetaan, että sotaa on kestänyt jo
tarpeeksi ja tehdään rauha ja vedetään rajalinja sen mukaan,
missä kunkin maan armeijan sotilas sillä hetkellä seisoo.
Sotilaallisesti alakynnessä oleva joutuu menettämään
maa-alueita, mutta näin yleensä sodissa käy. Ajoissa lopettaminen
oli aikoinaan Suomen
viisasta
strategiaa, sitä voisi suositella Ukrainallekin. Rauhansopimuksessa
Venäjä hyväksyisi myös Ukrainan suvereniteetin, joka mahdollistaa
myös Nato jäsenyyden. Näin kumpikin osapuoli voisi julistaa
voittaneensa sodan.
Joskus
pitää tunnustaa tosiasiat ja toimia sen mukaan. Nykyinen tilanne
voi johtaa arvaamattomiin seurauksiin. Pitää
kysyä ketä tämä konflikti palvelee. Kaikki osapuolet näyttävät
vain häviävän tässä konfliktissa, jossa ei ole ulospääsyn
mahdollisuuksia. Eurooppa
menetti mahdollisuutensa kun ajoi sotilaallisen kapasiteettinsa alas.
Venäjä pääsi yllättämään. Pitää
muistaa, että Krimin alue menetettiin ilman taistelua. Jos aluetta
olisi edes ajateltu puolustaa kunnolla tilanne voisi olla toinen ja
koko konfliktia ei olisi olemassa. Kunkin maan itsenäinen puolustus
taitaa olla paras vakuutus. Todennäköisesti
Venäjäkin on oppinut jotakin. On löytynyt raja, jota ei voi
ylittää, lännen yhtenäisyys ja Nato. Nato on Venäjälle naapuri,
jonka kanssa sen on pakko elää. Pitkällä aikavälillä Nato
pelkokin voi laantua, tämä voi antaa mahdollisuuksia myös
Suomelle. Voidaan olettaa myös, että sotaa Suomen Nato jäsenyyden
puolesta käytiin myös Ukrainassa. Ukrainan sodan lopettamisen
rauhanneuvotteluissa suurvallat voisivat sopia jälleen kerran myös
etupiirinsä ja siinä Suomen asemakin voitaisiin asemoida läntiseen
yhteisöön kuuluvaksi. Tilanteiden
muutokset avaavat
aina uusia mahdollisuuksia, joita tulee käyttää hyväksi.
Avartava kirjoitus, Sir.
VastaaPoistaHei, voisitko ottaa minuun yhteyttä? Kysymys on blogisi julkaisuoikeuksista. Mieluusti julkaisen kirjoituksiasi facebook ryhmässä Sotilaalliset kriisit. Sinne omalla välilehdellä. Porukassa on paljon entisiä, nykyisiä pv-n toimijoita sekä poliiseja ja ihan reserviläisiä. Jos viitsit laitella viestiä minulle mika.j.pesonen@hotmail.com.
VastaaPoista